Ὁ Λεωνίδας στὶς Θερμοπύλες

Ὁ Λεωνίδας στὶσ Θερμοπύλες. Jacques Louis David, 1814, Musée du Louvre

Ὁ Λεωνίδας στὶς Θερμοπύλες. Jacques Louis David, 1814.

Ἡ θρυλικὴ μἀχη τῶν Θερμοπυλῶν, ἐνέπνευσε τὸν Jacques-Louis David νὰ δημιουργήσῃ τὸ ἀριστούργημα «Ὁ Λεωνίδας στὶς Θερμοπύλες». Ἕναν πίνακα τεραστίων διαστάσεων 4,95 x 5,31 μ., ὁ ὁποῖος χρειάστηκε 15 χρόνια (1799 ἔως 1814) γιὰ νὰ ὁλοκληρωθῇ.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Ἀλεξάνδρου πράξεις…

[6.26.1] Θεώρησα σωστό να μην παραλείψω μια ωραία πράξη του Αλεξάνδρου, ωραιότερη από κάθε άλλη, που έγινε σε αυτήν τη χώρα ή στους Παραπαμισάδες, όπως έγραψαν μερικοί άλλοι συγγραφείς. Ο στρατός βάδιζε μέσα από την άμμο και η ζέστη ήταν πλέον αφόρητη, γιατί έπρεπε να φθάσουν στο νερό, αλλά αυτό ήταν μακριά από τον δρόμο, στον οποίο βρίσκονταν. Αν και ο ίδιος ο Αλέξανδρος βασανιζόταν από τη δίψα και βάδιζε μόλις και με δυσκολία, οδηγούσε όμως πεζός τους άνδρες του. Έτσι και οι άλλοι στρατιώτες υπέφεραν ευκολότερα τους κόπους —όπως ακριβώς συμβαίνει σε παρόμοιες περιστάσεις— επειδή όλοι ταλαιπωρούνταν εξίσου.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Ἑρμῆς

   «Ζηνὶ δ᾽ ἄρ᾽ Ἀτλαντὶς Μαίη τέκε κύδιμον Ἑρμῆν, κήρυκ᾽ ἀθανάτων, ἱερὸν λέχος εἰσαναβᾶσα.» μᾶς ἀναφέρει γιὰ τὸν Ἑρμῆ ὁ Ἠσίοδος στὴ Θεογονία του. (Ἡ Μαία, ἡ θυγατέρα τοῦ Ἄτλαντα, στὸ Δία γέννησε τὸν ξακουστὸ Ἑρμῆ, τῶν ἀθανάτων κήρυκα, στὸ ἱερὸ ἀνεβαίνοντας κρεβάτι.)

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

ΜΑΧΑΩΝ- Ο υιός του Ασκληπιού

Ο Μαχάων περιποιείται το τραύμα του Μενέλαου22ηThe healer Makhaon attends to the wounded Menelaos.
Engraving by Francesco Nenci for an edition of the Iliad published in 1838

 

Του Ιατρού, Παναγιώτη Παυλάκη.

 

   Είναι πολύ γνωστή η φράσις εκ της Ιλιάδος του Οµήρου, η οποία χρησιµοποιείται προς έπαινον των ιατρών:

«ἱητρὸς γὰρ ἀνὴρ πολλῶν ἀντάξιος ἄλλων»

 

   Όµως πολύ λίγοι θα γνωρίζουν σε ποιόν ιατρό αναφέρεται και υπό ποίας συνθήκας ελέχθη. Η φράσις αυτή ελέχθη υπό του Ιδοµενέως, του βασιλέως της Κρήτης, δια τον Μαχάονα, τον γυιό του Ασκληπιού, ο οποίος πληγώθηκε σε µια µάχη έξω από τα τείχη της Τροίας.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Ἐρυθρόμορφος Καλυκωτὸς Κρατῆρας

Κρατήρας

Ἐρυθρόμορφος Καλυκωτὸς Κρατῆρας
Ἀγειογράφος: Ζωγράφος τῆς Altamura
470 – 460 π.Χ., Ἀθήνα.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Τὸ μετάξι στὴν Ἀρχαία Ἑλλάδα

γνέσιμο

 

   Τὸ μεταξωτὸ ὕφασμα λέγεται ὅτι εἰσήχθῃ στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα μὲ τὶς ἐκστρατείες τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Ἑλλήνων ὄρχησις…

Κουρήτες

 

   8. Ἀναφέρεται ὅτι πρώτη ἡ Ρέα ἐθέλχθη ἀπὸ αὐτὴν τὴν τέχνη ταύτης (ὀρχήσεως) καὶ εἰς μὲν τὴν Φρυγίαν ἔβαλε τοὺς Κορύβαντας νὰ χορεύσουν, εἰς δὲ τὴν Κρήτην τοὺς Κουρῆτας, καὶ δὲν ὡφελήθη ὀλίγον ἐκ τῆς τέχνης αὐτῶν, ἀφοὺ διὰ τοῦ χοροῦ των τῆς ἔσωσαν τὸν Δία, ὥστε καὶ δικαίως ὁ Ζεὺς νὰ ὁμολογῇ ὅτι ὀφείλει εἰς αὐτοὺς σῶστρα, διότι χάρις εἰς τὴν ὄρχησίν των ἐσώθη ἀπὸ τοὺς ὀδόντας τοῦ πατρός του.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Παῖς Μαραθῶνος…

2013-10-22-23.49.27

Παῖς Μαραθῶνος!

   Bρέθηκε στὴ θαλάσσια περιοχὴ τοῦ Mαραθῶνος τὸν Ἰούνιο τοῦ 1925 καὶ εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ ἐλάχιστα σωζόμενα ἀρχαῖα ἑλληνικὰ ἀγάλματα ἀπὸ χαλκό, ποὺ κατάφεραν νὰ ἐπιβιώσουν ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα ὡς τὶς μέρες μας.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Κολυττός: δῆμός ἐστι τῆς Αἰγηϊδος φυλῆς

Κεραμεικός

Ἀγόρι κάθεται μπροστᾶ ἀπὸ τὸν τάφο τοῦ Διονυσίου ἀπὸ τὸν Κολυττὸ (τέλη 4ου αἰ. π.Χ.) στὸ ἀρχαῖο Κοιμητήριο τοῦ Κεραμεικοῦ, Ἀθήνα 1895. 
Φωτογραφία τοῦ Γερμανοῦ Wilhelm von Plüschow (Guglielmo Plüschow, 1852-1930).

 

   Ὁ Κολυττὸς ἦταν ἀρχαῖος δῆμος (Harpocrationis Lexicon: δῆμός ἐστι τῆς Αἰγηϊδος φυλῆς) τῆς Ἀττικῆς καὶ βρισκόταν στὸ κέντρο τῆς περιοχῆς τῆς Ἀθῆνας. Εικάζεται ὅτι βρισκόταν στὸ σημεῖο ὅπου εἶναι ἡ σημερινὴ Πλάκα ἢ ἡ Ἀρχαία Ἀγορά. Ὁ δῆμος πῆρε τὸ ὄνομά του ἀπὸ τὸν μυθικό ἥρωα Κολυττό.
Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου

Ἡ πρώτη ἀκριβὴς μέτρηση ὕψους βουνοῦ, ἔγινε στὴν Ἑλλάδα!

Μέτρηση κορυφής Ολύμπου

 

Μεταξὺ διαφόρων μετρήσεων ὕψους βουνῶν στὴν ἀρχαιότητα, ἐκείνη ποὺ ξεχωρίζει καὶ ἐκπλήσσει γιὰ τὴν ἀκρίβειά της εἶναι ἡ ὑψομέτρηση κορυφῆς τοῦ Δυτικοῦ Ὀλύμπου, πιθανότατα τῆς κορυφῆς μὲ τὴν ὀνομασία Φλάμπουρο, ἀπὸ τὸν Ξεναγόρα.

   Ὡς ἱστορικὴ πηγή ἔχουμε τὸν Πλούταρχο, ὁ ὁποῖος στὸ ἔργο του Βίοι Παράλληλοι ἀναφέρει ὅτι ἡ μέτρηση τοῦ Ξεναγόρα περιγράφεται λεκτικά σὲ ἐπιγραφὴ ποὺ ὑπῆρχε στὸ ἱερὸ τοῦ Πυθίου Ἀπόλλωνα, στὸ ἀρχαῖο Πύθιο Ἐλασσόνας. Ὁ ναὸς τοῦ Ἀπόλλωνα ἔχει ἀποκαλυφτεῖ τὰ τελευταῖα χρόνια μὲ ἀρκετὰ εὐρήματα ποὺ τεκμηριώνουν τὴν ἱστορία τῆς περιοχῆς.

Ανάγνωση του υπολοίπου άρθρου